Merelbeke stationsbuurt
 

Schuilstructuren voor passieve luchtbescherming op de terreinen van het station van Merelbeke.

Citadelpark Gent

Buskruitfabriek Cooppal Wetteren

Vliegvelden WO I Regio Gent

WO I Munitiepark Kwatrecht

De Dodendraad

De Hollandstellung - Duitse WO I bunkerlinie

Reichsschüle Flandern - SS-School Kwatrecht

Duitse Atlantic Wall Radarpost - Goldammer

WOI en II Munitiedepot De Ghellinck Zwijnaarde

Duitse gangen onder centrum Gent WOII

Schuilplaatsen voor havenarbeiders Gentse kanaalzone uit de koude oorlog

Het Fort van Eben Emael

KW-linie

WO I - Kwatrecht - Melle

18 daagse veldtocht gekoppeld aan TPG

Neergestorte B17 te Kwatrecht 19-09-1944

De bevrijding WO II van de regio rond TPG

Toestand Belgisch leger ten tijde van mei 1940

Gesneuveldenlijsten:

Contact en onbeantwoorde vragen

Media-aandacht

Copyright

Links

Vestingsbouw directe omgeving Gent.

Overzicht van de nog aanwezige (en ondertussen gesloopte) schuilstructuren:
  • Grote buisvormige schuilstructuur (type Duffeleer) voor spoorwegpersoneel in buurt van wisselbedieningsgebouwtjes.

In de buurt van de wisselbedieningsgebouwtjes stonden ook op het spoorwegterrein nog een klein oud vakwerkgebouwtje en een groter moderner spoorweggebouw. Beide structuren werden ondertussen in 2012 gesloopt. De vrij grote buisvormige schuilstructuur van het type Duffeleer die zeer kort bij het oude vakwerkgebouwtje stond, wist voorlopig nog aan de sloopwerken te ontsnappen maar geraakte wel al sterk beschadigd door de sloopwerken. Ook deze structuur is allicht geen lang leven meer beschoren binnen de opkuisactie die heden lopende is op de Merelbeekse spoorwegterreinen.

Ook over deze structuur is er is zeer weinig info terug te vinden. Gezien enkel van de versterkte structuur aan het station is geweten dat hij werd gebouwd rond 1943, laat dit wel vermoeden dat ook deze structuren uit dezelfde periode zullen afstammen. Voor de historische redenen van de bouw van dergelijke structuren op grondgebied Merelbeke station, verwijs ik jullie dan ook terug naar de algemene beschrijving van deze structuren rond Merelbeke station.

Op Google Earth zie je duidelijk de lokatie van de structuur. Er is op de foto zelfs nog sprake van 2 gebouwen links van de besproken structuur die heden reeds werden gesloopt. Deze foto is pas van Google Earth gehaald in april 2013 maar toont dus nog wel degelijk de structuren die ondertussen allen zijn verdwenen.
Op streetview zijn de gesloopte gebouwen ook nog te zien. Hier zie je de gebouwen nog vanaf de Nonnenwegel (achter de spoorwegwagons).

Ook vanaf de Vijverwegel zie je de respectievelijke gebouwen nog liggen, centraal achteraan. Vooraan trouwens ook nog één van de wisselbedieningsgebouwtjes (Melle 3) die in deze reportage ook nog ter sprake zullen komen (maar ook allen reeds gesloopt zijn).

Hierboven uit 2008 een zicht op de twee verdwenen gebouwen en de schuilstructuur. De schuilstructuur zit deels verborgen onder een berm grond. Daarachter zie het het vakwerkgebouwtje waar hij origineel zal bijgebouwd zijn. Ook duidt dit vakwerkgebouwtje allicht wel op zijn bouwperiode en bouwers (Duitse vakwerkbouw). Het gebouw achter het vakwerkgebouw was ook in 2008 aan de binnenkant reeds een ruïne en niet meer in gebruik.
Hierboven een beeld op de situatie in 2008 en deze in 2013. Alleen de masten verraden nog dat we over dezelfde site bezig zijn. Ook de heuvel van de nog belabberde schuilstructuur is nog herkenbaar.
Ondanks dat de vakwerkstructuurtjes vervallen waren, straalden ze wel een specifieke sfeer uit die ik persoonlijk nogal koppel aan spoorweginfrastructuur. Heden kijken we op een grote kale plek met overal de sporen van sloopwerken en achtergebleven restanten in de vorm van puin, kabels en achtergebleven ijzer.
Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik verbaasd was de schuilstructuur nog terug te vinden. Met de sloop van de bijhorende gebouwen dacht ik dat ook deze wel zou gesloopt zijn geweest, wat tot op heden niet het geval is. Van de kant van de Vijverwegel is hij wel nog nauwelijks te herkennen omdat hij van die kant gekeken volledig het uitzicht heeft van een hoop spoorwegballast. Van de kant van de Nonnenwegel is de buisstructuur nog wel degelijk te zien.
De hoofdingang zat naar de verdwenen spoorweggebouwtjes toe, kant Nonnenwegel. Deze toegang zat in 2008 reeds versperd met grotere stukken puin. Rechts een beperkte blik naar binnen tussen het puin.
Deze schuilplaats heeft afwijkend met gelijkaardige schuilstructuren zoals er ook terug te vinden zijn in de Gentse haven en Denderleeuw, wel in feite nog een hoofdingang aan de andere zijde (waar ook de nooduitgang zat). De nooduitgang is vrij eenvoudig aan de bovenkant te zien als een rond gat waar al heel wat puin is ingeslagen van wat heden boven op de structuur is gestapeld. Merkwaardig is dat als u goed kijkt, vooraan de structuur ook open is. Dit duidt er volgens mij op dat ook aan deze kant een chicanevormige toegang zat die heden wel verdwenen is. Bij eerder zulke teruggevonden structuren blijkt de nooduitgang ook letterlijk gewoon achteraan in de kamer te zitten. Ook hier is de nooduitgang van de hoofdstructuur afgescheiden door een nieuwe chicane.

Links heeft u een blik in de openliggende nooduitgang. Het gat dat u ziet links boven de foto is de toegang in de eigenlijke schuilstructuur. Onderaan rechts (niet zichtbaar op de foto) zit een gelijkaardige opening die een bijkomende hoofdingang moet geweest zijn. Dit is de spleet die men wel vooraan de structuur heden nog kan zien. Deze chicanevormen moesten verhinderen dat rondvliegend puin, al wist het binnen te dringen door de hoofdingang, tot in de hoofdstructuur zou kunnen binnenvliegen.

Dit zijn structuren die moesten beschermen tegen rondvliegend puin en scherven. Dit is wat men noemt een scherfvrije ruimte. Tegen een rechtstreekse voltreffer, zou deze structuur voor de inzittenden weinig hulp hebben geboden.

De stalen staven die in de langsrichting te zien zijn, dienden om te vermijden dat de koppen van de structuur zouden kunnen wegslaan. Deze stalen trekkers versterkten de ganse structuur in de lengterichting.

Twee zichten op de binnenkant van de structuur. Bovenaan is een blik op de toegang die heden volledig versperd is door puin (in de richting van de twee verdwenen gebouwen). Onderaan is een gelijkaardige blik naar de nooduitgang toe vanwaar de structuur in 2008 werd betreden.

Ook bij deze structuur geldt het dat alle bijkomende info zeker welkom blijft.