Citadelpark Gent

Buskruitfabriek Cooppal Wetteren

Vliegvelden WO I Regio Gent

WO I Munitiepark Kwatrecht

De Dodendraad

De Hollandstellung - Duitse WO I bunkerlinie

Reichsschüle Flandern - SS-School Kwatrecht

Duitse Atlantic Wall Radarpost - Goldammer

WOI en II Munitiedepot De Ghellinck Zwijnaarde

Duitse gangen onder centrum Gent WOII

Publieke WOII Schuilplaatsen Groot Gent

Het Fort van Eben Emael

KW-linie

WO I - Kwatrecht - Melle

18 daagse veldtocht gekoppeld aan TPG

Neergestorte B17 te Kwatrecht 19-09-1944

De bevrijding WO II van de regio rond TPG

Details van de legers:

Gesneuveldenlijsten:

Contact en onbeantwoorde vragen

Media-aandacht

Copyright

Links










































Beschrijving van bruggenhoofd Gent.

Gedetailleerde beschrijving van de bunkers en hun bewapening.

Een overzicht van enkele steeds terugkomende zaken. Hieronder de manuele ventilator in de bunkers tegen directe doorbraak.

Enkele terugkomende specifieke details van de bunkertjes.

De manuele ventilator, enkel aanwezig bij de bunkers tegen directe doorbraak.

6 specifieke bunkers aan bruggenhoofd Gent waren voorzien voor de opstelling van een vast opgesteld 47mm kanon. Deze bunkers waren eveneens voorzien van een manuele ventilator. Dit waren de bunkers:

Zoals u kan zien, is er maar 1 bunker nog in vrij goede staat van terug te vinden. Een tweede exemplaar bestaat nog maar is zeer zwaar beschadigd in een poging hem ook ooit te slopen in het verleden.

Algemene schets zoals bij deze specifieke bouwprojecten terug te vinden van hoe zo een ventillatie diende uitgewerkt te worden in die specifieke bunkers.

De manuele ventilatoren werden origineel geleverd en gebouwd door de toenmalige ventilatorenbouwer "C. De Raedt" uit Waver. Hieronder vindt u nog twee doorsnedes zoals terug te vinden op originele schetsen. De gebruikte ventilatoren stonden omschreven als "Ventilateur a bras" (manuele ventilator). Ze waren van het type VHP Adra.

De onderneming De Raedt werd gesticht in 1918 door de heer Constant DE RAEDT en stelt momenteel 98 personen tewerk. Hun uitvalsbasis is verhuisd van Waver naar de I.Z. van Nijvel (Nivelles), 30 km ten zuiden van Brussel.

Wie een beetje moeite doet kan zelfs op de linker schets hieronder nog de prijs van 2000 Bef per ventilator vermeld zien staan.

Manuele ventilator van het type Adra gebouwd door C De Raedt uit Waver

De algemene werking was als volgt.

  • De manuele ventillator trok zuivere lucht binnen via een in het beton verwerkt buizensysteem van diameter 40 cm met een aanzuiggat buiten te bunker. Dit gat zat verborgen achter een rooster.
  • Deze lucht werd dan via de ventillator doorgeduwd via een vervolg van het identiek buizensysteem om achteraan in de kanonkamer uit te komen en zo die kanonkamer in overdruk te zetten..

Om de opbouw van deze ventillator zo correct mogelijk uit te voeren bij het storten van de betonnen bunker, diende de aannemer te beschikken over een specifieke mal of een effectieve ventillator om achteraf geen plaatsingsproblemen te krijgen. De ventillatoren werden geleverd via de Belgische Staat.

Bunker Mu9 - Enige nog iets of wat intacte bunker voor dit aspect op de linie

Specifiek bij deze bunker horend plan van hoe de ventillator diende gemonteerd te worden.

Wat betreft het type ventilatoren, zouden er eventueel 2 uitzonderingen kunnen gemaakt zijn door de bunkers Mu9 en S8 die beschikten over elektrische stroom.

Er zijn echter nog nergens bewijzen opgedoken van elektrische ventillatoren ondanks deze mogelijkheid in die 2 bunkers. Dit laat vermoeden dat dit nergens zo is geweest.

In de bunker Mu9 herkent men zeer duidelijk de locatie waar ooit de ventilator stond. De ventilator zelf is ondertussen overal verdwenen.

aanzuiggat manuele ventillator schets manuele ventillator in bunkers
Via dit aanzuiggat dat origineel was afgesloten met een soort van fantasie metalen rooster dat in het beton bevestigd zat, kwam de lucht binnen in de ruimte van de ventillator. Daar was een betonnen sokkel waarop de ventilator stond (zie eigen schets). Deze perste de lucht die men aanzoog langs de voet van de sokkel verder door het doorlopende betonnen buizensysteem, hetwelke dan uiteindelijk uitkwam aan de achterkant van de kanonkamer (zie foto rechts onder.)

Op deze wijze ging men in de kanonkamer overdruk creëren. Hierdoor ging men de vervuilde en giftige lucht afkomstig van de werking van het vast opgesteld 47 mm kanon afvoeren. De lucht zou vanzelf de bunker verlaten via het schietgat omdat in de bunker de druk hoger werd dan buiten en er dus automatisch een luchtstroom ontstond van binnen naar buiten. Om dit effect nog te verbeteren ging men de bunker tussen de kanonkamer en de kamer ernaast ook nog eens extra voorzien van een tussendeur.

Vermoedelijk was het probleem van de luchtvervuiling bij deze bunkers het grootst. Men mag niet vergeten dat de bunkers voor de mobiele kanonnen allen achteraan voorzien waren van een vrij groot dubbel ijzeren hek dat toch veel betere ventillatie toeliet dan deze bunkers.

Bunker A6 te Astene, in veel belabberde staat

Onderstaande zaken zijn nog zichtbaar in de ruïne die de bunker A6 ondertussen geworden is. Helaas is de situatie hier veel belabberder om nog vlot het systeem te herkennen, wat in Mu9 nog wel mogelijk is.

Naast het originele toegangssas zat in dit geval de aanzuig van de verse lucht waarvan het aanzuiggat nog mooi te zien is.
Detail van waar de manuele ventillator ooit stond bij de bunker A6 te Astene.
Het uitstroomgat is nog vrij moeilijk te vinden. De bunker is zodanig vernield door een aantal keer in brand te steken volgestapeld met autobanden zodat ook de tussenmuur waarin deze buisvorm zat, gedeeltelijk al volledig is verdwenen. U kijkt doorheen de wand op de ingang van de bunker.

Originele plannen: Koninklijk Legerarchief - De Moskou-archieven